смазка крановых канатов

Особливості змащення кранових канатів

Насамперед слід зазначити, що мастило є найсильнішим засобом для збільшення технічного ресурсу та довговічності сталевих канатів. Експериментально однозначно доведено, що в роботі на блоках довговічність (число циклів до норм браковки) сухого каната становить лише 15-20% від довговічності змащеного каната, тобто мастило збільшує технічний ресурс каната в 5-6 разів. Тому, крім особливих випадків застосування, мастило сталевих канатів абсолютно необхідне.

Канатне мастило виконує такі функції:

  • зменшує внутрішнє тертя та знос дротів у канаті;
  • зменшує тертя та знос у контакті пари канат-блок;
  • захищає канат від корозії.

Канатні мастила поділяються на три групи:

  1. Технологічні, що вносяться в канат під час його виготовлення.
  2. Експлуатаційні для повторного мастила каната в процесі експлуатації.
  3. Змащення для просочення органічних сердечників.

Технологічні мастила мають густу консистенцію, температуру краплепадіння 70- 80 °С і вносяться в канат при температурі 100-140 ºС або струминно в конус звивки дротів, або протяжкою каната крізь ванну з розігрітим мастилом, або поєднанням цих двох технологічних прийомів. Деякі експлуатаційні мастила рідкі і наносяться на канат при кімнатній температурі, інші мастила вимагають нагрівання до 80-100 °С.

На практиці вироблено таку класифікацію:

  1. Канат сухий - канат без мастила, органічний сердечник містить не більше 7% екстрагуючих речовин, при звиванні пасм та каната допускається введення в конус звивки крапельним способом мінімально необхідної кількості масел, після звивання пасма, сердечник і канат проходять крізь щільний обтир.
  2. Канат легко змащений - мастило в конус звивки дротів, пасма і канат проходять крізь щільний обтир, на канаті тонка плівка мастила.
  3. Канат нормально змащений - мастило в конус звивки дротів і пасм, пасма і канат проходять крізь легкий обтир, сердечник легко змащений, просочення органічного сердечника не більше 16% без візуального просочення, на канаті тонкий шар мастила, загальна кількість мастила в канаті 1,0-1,5% від ваги каната.
  4. Канат сильно змащений - мастило в конус звивки дротів і пасм, канат проходить крізь ванну з мастилом, обтир легкий, сердечник сильно змащений, органічний сердечник змащений від 16 до 25%, зазори між пасмами заповнені мастилом, на поверхні каната товстий шар, загальна кількість мастила в канаті 18-35% від ваги каната.

Примітка. Зайва кількість мастила в канаті також шкідлива, як і її недолік. При товстому шарі мастила на поверхні осідають пил і бруд, утворюється щільна оболонка – канат візуально виглядає як стрижень – усередині закривається волога та канат кородує під мастилом. Крім того, занадте змащення забруднює обладнання. Мастила в канаті має бути ні багато, ні мало!

Реалізація зазначеної градації ступеня змазаності каната в технологічному аспекті показана в табл. 2.3.

Як правило, канатні мастила мають багатокомпозитний склад, але їх розрізняють по основному інгредієнту:

  1. Мастила на бітумній основі.
  2. Мастила на основі мінеральних або синтетичних масел.
  3. Мастила на основі тваринних жирів, вазеліну.

Найширше застосування отримали мастила на основі мінеральних масел, що поєднують у собі властивості мастила та захисту від корозії.

Технологічні операції змащення канатів

Таблиця 2.3

Технологічні операції змащення канатів

 

Залежно від значення канатів слід дотримуватися наступних загальних рекомендацій:

  1. Для канатів стоячого такелажу, анкерних, офшорних та інших аналогічного призначення слід застосовувати мастила на бітумній основі, перевагою яких є висока адгезія до поверхні каната та стійкість до дії води.
  2. Для кранових та інших канатів, що працюють на блоках, застосовуються мастила на основі мінеральних або синтетичних масел, тваринних жирів та вазеліну.
  3. Для канатів, що працюють на шківах тертя, наприклад, на шахтних установках система Kene, застосовуються спеціальні фрикційні мастила, що забезпечують коефіцієнт тертя в контакті каната з футеровкою шківа на рівні 0,3-0,4. ГОСТ 3241 наказує застосування технологічних мастил за нормативно-технічною документацією, а на вимогу споживача мастила Торсіол 55 по ГОСТ 20458. На вітчизняних канатних заводах широке застосування одержала мастило Торсіол 35 для канатів загального призначення.