Трещинообразование и механика структурного разрушения крановых сварных металлоконструкций

Утворення тріщин і механіка структурного руйнування кранових зварних металоконструкцій

Довговічність вантажопідіймального обладнання визначається станом його металоконструкції, яке залежить від багатьох чинників: конструкційних, технологічних і експлуатаційних. У сукупності ці фактори призводять до складної схемою розподілу напружень в елементах металоконструкції. І рішення проблеми оцінки напружено-деформованого стану крана металоконструкції, є основою для оцінки ризику при експлуатації підйомних споруд на будь-якій стадії його життєвого циклу.

Впровадження в промислових масштабах виробництва зварних металоконструкцій було революційним кроком у розвитку науки і техніки.

Разом з тим, необхідні серйозні дослідження фізиків, хіміків, металознавців для вирішення проблеми якості зварювання. Також виникли питання впливу наслідків зварювального процесу на властивості шва і біля шовної зони і пов'язану з цим несучу здатність конструкцій через виникнення напруженого стану не тільки у біля шовної зоні, але і в цілому в металоконструкції [1,2].

Тому вже в початковий період створення зварних кранових металоконструкцій з'явилися проблеми, через те, що форми деталей, їх сполучення та вузли, що застосовувалися для клепаних виробів, в основній масі були перенесені на зварні. В результаті, виникають при зварюванні напруги приводили до багатьох негативних наслідків. Оскільки не враховувалися закономірність передачі силового потоку через зварні шви і вплив концентрованого місцевого нагріву сталі. Складнонапружений стан зварних кранових конструкцій в умовах навіть малоциклового навантаження призводило до прискореного розвитку деградаційних процесів на основі зародження макродефектів в зварних з'єднаннях, що дало поштовх до пошуку нових конструктивних рішень і технології зварювальних робіт при виробництві металоконструкцій.

З впровадженням у виробництво зварних кранових металоконструкцій більшість дефектів, що виникають в зварних конструкціях при їх виготовленні та експлуатації, пов'язане з процесом теплового впливу зварювання на з'єднані між собою елементів конструкції і недоліками прийнятої технології (на тому чи іншому підприємстві) при виробництві зварних конструкцій. А технічні прорахунки часом приводили до трагічних наслідків.

Перший фактор – неминучий результат самого процесу зварювання через температурного поля, що викликається дією зварювальної дуги і, як наслідок, поява зварювальних напруг і деформацій.

Другий фактор – наслідок недостатнього рівня підготовки виробництва на підприємствах-виробниках кранової продукції та в ремонтних організаціях.

У роботах [1, 2] можливий негативний вплив цих факторів відображено у вигляді схеми, (мал 1).

Возможные остаточные негативные явления при сварке металлоконструкций
Мал.1 Можливі залишкові негативні явища при зварюванні металоконструкцій

Виникаюче при зварюванні температурне поле викликає:

  • структурні зміни шва і біля шовної зони (мартенситні та інші перетворення, випадання тендітних фаз на кордонах зерен, укрупнення структури, а наявність дефектів металургійного виробництва в значній мірі підсилює їх негативний вплив на міцність конструкції);
  • інтенсивне газовиділення з зварювальних матеріалів і електродів призводить до утворення пустот;
  • оплавлення не плавлюючого електрода і включення його матеріалу у шов;
  • інтенсивний розвиток деформацій, що досягає 1...1,5%;
  • різкі концентратори, викликані оплавленням при порушенні технології складання і зварювання;
  • усадочні явища.

Пластичні деформації, що з'явилися в результаті напруг, в свою чергу, викликають:

  • утворення тріщин;
  • зменшення здатності матеріалів до пластичного деформації;
  • поява залишкових напруг;
  • викривлення;
  • інтенсифікацію корозії.

Перераховані фактори по-різному впливають на міцність зварного з'єднання і конструкцію в цілому, а також на швидкість розвитку деградаційних процесів при експлуатації.

Недостатнє відпрацювання технології зварювання або порушення технологічного процесу виробництва зварних з'єднань призводять до появи неприпустимих дефектів у вигляді газових раковин і пористості, тріщин як в самому шві, так і в біля шовної зони, непровари, несплавлення, підрізів, структурної неоднорідності і ін.

Найбільший негативний вплив на статичну, динамічну і втомну міцність зварних з'єднань роблять гарячі тріщини, які з'являються в процесі зварювання елементів металоконструкцій, і холодні, що виникають у цілком охолонутiй конструкції без зовнішніх ознак навантажень [1, 3].

Гарячі тріщини, як правило, є межзерновими і междендрітнимі. Утворення гарячих тріщин тісно пов'язане з більш пізнім затвердінням рідкої фази, збагаченої легкоплавкими елементами, в междендрітном просторі [3]. Рідка фаза, розташована між дендритами і збагачена легкоплавкими домішками, твердне при більш низькій температурі, ніж центральні зони дендритів (мал. 2).

Микротрещина в металле шва, Х 100
Мал. 2 Мікротріщина в металі шва, Х 100

Розтріскування може статися в зоні часткового плавлення основного металу (в зоні термічного впливу) або під час повторних нагрівів при зварюванні, коли раніше наплавлений обсяг металу вже сам є зоною термічного впливу (мал. 3)

Микротрещина в зоне термического влияния, X 100
Мал. 3 Мікротріщина в зоні термічного впливу, X 100

Холодні поперечні тріщини - найбільш часто зустрічаються дефекти при зварюванні низьколегованих вуглецевих сталей. Як правило, ці тріщини беруть початок в зоні термічного впливу на ділянках з максимальним зерном в біля шовної зони. Найчастіше вони утворюються при зварюванні протяжних багатошарових швів, а також при наявності концентратів напруг у вигляді непровари (мал. 4), ланцюжків пор або неметалевих включень при наявності великих розтягуючих напруг. Наявність в зоні термічного впливу крупнозернистого мартенситу або бейнита з високою твердістю, а також розчиненого в металі водню і відсутністю попереднього підігріву може призводити до виникнення холодних тріщин при великих залишкових напругах.

Puc. 4. Непровар по кромке шва, Х 3
Мал. 4. Непровар по кромці шва, Х 3

Незважаючи на те, що кранові конструкції раніше виготовлялися із значним запасом міцності відповідно до чинних на той час нормами на їх проектування і виготовлення, як показала практика експлуатації, втомні тріщини з'являлися навіть на ранній стадії їх роботи [4, 5].

В останні роки з'явилася можливість вибудувати базу оцінки технічного стану зварних кранових металоконструкцій на основі достовірного дефектоскопічного контролю, надійного визначення напружено-деформованого стану зварних металоконструкцій і, нарешті, об'єктивного діагностування стану металу, в т.ч. зварних з'єднань, що знайшло відображення в роботі «На тернистому шляху експертизи промислової безпеки» [1].

Тільки подальший розвиток уявлень про природу руйнувань зварних металоконструкцій, що припускає органічне поєднання досягнень в дослідженні процесів пошкоджуваності і руйнувань з позицій фізики і механіки структурного руйнування, може стати надійним фундаментом при оцінці ризику експлуатації вантажопідіймального обладнання на будь-якій стадії його життєвого циклу.

Втім, на деяких проблемах варто зупинитися.

Протягом багатьох десятиліть діагностика кранових металоконструкцій будувалася на поняттях і критеріях «наявності-відсутності» дефектів, їх розмірів і кількості, тобто в основу працездатного стану обладнання закладалися «дефектоскопічні критерії» без оцінки напружено-деформованого стану металоконструкції і визначення причин граничного стану об'єкта.

Разом з тим, як зазначалося вище, супутнє зварюванні температурне поле нагріває метал в біля шовної зони до температур фазових перетворень, при цьому укрупнюється його структура і, як наслідок цього, знижується міцність. Більш того, можливе утворення небажаних гартівних структур в самих зварних швах, внутрішня напруга в яких може досягатися до 600 МПа [3], при цьому може відбуватися затримане руйнування при залишкових напругах значно нижче межі текучості металу. При охолодженні металу виникають великі напруги, що розтягують. Як результат, після зварювання при знаходженні металоконструкції ще в стапелі або в момент складання зварених вузлів, а то і при зберіганні на складі до відвантаження продукції замовнику, або навіть в процесі транспортування і під час монтажу, можуть з'являтися холодні тріщини вздовж шва і лінії сплавляння.

На мал. 5, приведена мікроструктура зварного шва, на якій спостерігаються ділянки перегріву з небажаним утворенням закалочної відманштеттової структури (мал 5 б), особливо на ділянках шва, схильних до виправлення для усунення виявлених дефектів (пор, газових раковин і т.д.).

Автоматическая дуговая сварка (сталь 09Г2С)
Мал 5 а. Автоматичне дугове зварювання (сталь 09Г2С)
а — шов, ферит і сорбітообразний перліт
Автоматическая дуговая сварка (сталь 09Г2С)
Мал 5 б. Автоматичне дугове зварювання (сталь 09Г2С)
б — ділянка перегріву, відманштетт; (збільшення Х 100)

Інформація до роздумів

При відпрацюванні технології виготовлення зварних металоконструкцій фахівцям доводиться проводити металографічні дослідження на додаток до основних стандартним методам руйнівного і неруйнівного контролю, керуючись головним принципом - якість зварного з'єднання не повинно бути гірше якості основного металу.

Металографічні методи оцінки якості металу і зварних з'єднань визначаються цілою системою міжнародних міждержавних та галузевих стандартів при виготовленні об'єктів підвищеної небезпеки.

Оцінка будови і структури зварних з'єднань дозволяє в більшості випадків характеризувати їх якість і властивості, а також намічати шляхи управління структурними і фазовими перетвореннями в процесі виробництва і ремонту зварних металоконструкцій. Це здійснюється регулюванням параметрів зварювального процесу з метою отримання конструкцій із заданими експлуатаційними властивостями, що не містять дефектів.

Однак фазові перетворення, що відбуваються в процесі зварювальних робіт, мають ряд специфічних особливостей в порівнянні з «класичними». Це пов'язано, перш за все, з тим, що перетворення при зварюванні протікають, в нерівноважних умовах, ніж, наприклад, при термічній обробці. Різко відрізняються при зварюванні і умови кристалізації, що обумовлено характером теплових полів, малими обсягами зони розплавлення, а, в ряді випадків, і додатковими механічними діями. Тому підходи до оцінки структури зварного з'єднання повинні бути іншими, ніж, наприклад, при термічній обробці, в ливарному виробництві та ін.

Слід враховувати, що діаграми перетворення аустеніту в сплавах «залізо - вуглець» призначалися в основному для оцінки фазових перетворень при термічній обробці. Умовами термічної обробки відповідають певні температурні режими нагріву для здійснення аустенізації (близько 900- 1000˚) і тривалості (близько 10 хвилин), близькі до найбільш сприятливому режиму нормалізації. Однак, при зварюванні темпера мура аустенізації значно вище, а тривалість процесу істотно менше. Більш високі температури аустенізації викликають зростання зерен, внаслідок якого перетворення сповільнюється. В результаті при проведенні зварювальних робіт при порушенні відпрацьованої технології зварювання може відбуватися збільшення мартенситної складової, орієнтованої по відманштеттовому типу (мал 6). Виникненню відманштеттової структури сприяє велика величина аустенітного зерна в перегрітій сталі [6].

На мал. 6 видно, що при нормальній величині зерна схильність до утворення відманштеттової структури спостерігається лише при високих швидкостях охолодження у вузькій області від 0,1 до 0,35% С, зміщається при збільшенні швидкості охолодження в сторону більш низького вмісту вуглецю [6].

Рис.6 Влияние скорости охлаждения и величины зерна на структуру доэвтектойдных железоуглеродистых сплавов: а - при большой величине зерна (отжиг при 1200˚С, 2 часа); б - при нормальной величине зерна (отжиг при температуре на 10˚ выше Ас3, 10 мин) При видманштеттовой структуре отдельные участки (а) в виде игольчатых образований (рис. 7) остатков дендритной сетки мартенсита играют такую же роль, как трещины, нарушающие сплошность металла.
Мал.6 Вплив швидкості охолодження і розміру зерна на структуру доевтектойдних залізовуглецевих сплавів: а — при великій величині зерна (відпал при 1200˚С, 2 години); б — при нормальній величині зерна (відпал при температурі на 10˚ вище Ас3, 10 хв)

При відманштеттовій структурі окремі ділянки (а) у вигляді голчастих утворень (мал. 7) залишків дендритної сітки мартенситу грають таку ж роль, як тріщини, що порушують суцільність металу.

Рис. 7 Неоднородность структуры при нарушении технологии сварки, (Х 340)
Мал. 7 Неоднорідність структури при порушенні технології зварювання, (Х 340)

На практиці зародження і розвиток макродефектності в елементах конструкцій відбувається в умовах дії декількох механізмів утворення тріщин. При оцінці ризику експлуатації об'єкта підвищеної небезпеки на будь-якій стадії життєвого циклу ОПО встановлення провідного механізму зародження і розвитку макродефектності досягається комплексом виконуваних досліджень [1-5].

Без встановлення механізму розвитку пошкоджуваності і утворення тріщин в металоконструкції крана, як правило, неможливо встановити параметри і критерії граничного стану, а головне, оцінити ризик подальшої експлуатації і надалі здійснити якісний ремонт або прийняти рішення про виведення крана з експлуатації.