крановый путь

Підкранові колії. Вимоги до пристрою

Згідно вимог НПАОП 0.00-1.80-18 «Правила будови і безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів» п.4.19.

4.19.1. Улаштування рейкової кранової колії, за винятком колій залізничних кранів, повинне здійснюватися за проектною документацією, яка зберігається суб'єктом господарської діяльності разом з паспортом.

У разі встановлення вантажопідіймального крана на експлуатований крановий шлях остання має бути перевірена розрахунком на допустимість такого навантаження.

4.19.2. У проекті надземної рейкової кранової колії повинні міститися такі основні відомості:

  • конструкція підрейкових опорних елементів (підкранових балок);
  • тип рейок;
  • допустиме навантаження на рейки від коліс крана;
  • спосіб кріплення рейок між собою і до опорних елементів;
  • наявність підкладок під рейками, конструкція підкладок і спосіб їх установки;
  • зазор між рейками;
  • гранично допустимі величини загального поздовжнього ухилу, допуски на ширину колії і на різницю рівня головок рейок;
  • конструкція (тип) тупикових упорів і допустиме навантаження на них, тип пристрою, що вимикає обмежувача пересування крана;
  • наявність уздовж шляху огорожі;
  • пристрій заземлення рейкового шляху.

4.19.3. У проекті наземної рейкової кранової колії додатково до відомостей, наведених в п. 4.19.2 цих Правил, повинні зазначатися:

  • план рейкової колії з прив'язкою до прилеглої території, із зазначенням основних розмірів колії (ширини і довжини) і ділянки для стоянки крана в неробочому стані;
  • конструкція нижнього пристрою:
  • - довжина і ширина земляного полотна;
  • - поздовжній і поперечний ухил (залежно від типу грунту);
  • - поперечний профіль земляного полотна з розмірами;
  • - розташування і тип водовідвідних пристроїв;
  • - типи і фізико-механічні характеристики ґрунту земляного полотна;
  • - ступінь ущільнення земляного полотна;
  • конструкція верхнього пристрої рейкового шляху:
  • - розмір баластної призми, типи і фізико-механічні характеристики матеріалів баластної призми;
  • - тип, переріз і довжина опорних елементів (шпал або залізобетонних балок);
  • - відстань між шпалами;
  • - конструкція підкладок і пружних елементів;
  • - конструкція лотків і настилів для кабелю;
  • - допустимий мінімальний радіус кривої на криволінійних ділянках колії (при наявності);
  • - гранично допустимі значення пружного просідання під колесами;
  • - конструкція переїзду через рейкову колію для автомобільного транспорту (при необхідності);
  • - місце монтажу крана та регламент обкатки рейкового шляху;
  • - пояснювальна записка з обґрунтуванням проектних рішень і розрахунками.

4.19.4. Кранові колії (за винятком колій баштових і залізничних кранів), колії однорейкових візків, обладнані стрілками або поворотними кругами, а також переходи, що служать для пересування вантажопідіймального крана або його вантажного візка з однієї колії на іншу, повинні відповідати таким вимогам:

  • в місцях переходу вантажопідіймального крана або його вантажного візка з однієї колії на іншу повинно забезпечуватися їх плавне пересування;
  • для запобігання розчеплення двох зімкнутих рейок кранової колії, а також рейки кранової колії з рейкою стрілки або поворотного круга, повинні бути встановлені замки, що надійно замикають зімкнуті рейки і мають електричне блокування, що виключає пересування вантажопідіймального крана або його вантажного візка з незапертом замку; для механізмів з ручним приводом електричне блокування може бути замінене механічної;
  • розмикаються ділянки шляху, а також рейки стрілок і поворотних кругів мають обладнуватися автоматично діючими затворами, що виключають схід вантажопідіймального крана або його вантажного візка з рейкової колії;
  • переведення стрілки або поворотного круга має провадитися за допомогою спеціального механізму, керованого з підлоги або з кабіни;
  • напруга на головні тролеї крана, на механізми керування стрілок і електричні апарати блокувальних пристроїв має подаватися за допомогою одного вимикача.

4.19.5. Рейки опорних кранів і вантажних візків мають кріпитися так, щоб виключалося бічне і поздовжнє їх зміщення під час пересування та роботи крана. У випадку кріплення рейок за допомогою зварювання має бути виключена можливість їх теплової деформації.

4.19.6. Переїзд автомашин і автонавантажувачів через колії козлових і баштових кранів допускається у виняткових випадках, коли об'їзд колій неможливий. Заходи безпеки розробляються суб'єктом господарської діяльності з урахуванням інтенсивності роботи кранів і руху транспорту.

4.19.7. Пересічення колій козлових, баштових і портальних кранів з рейковими коліями заводського транспорту, а також портального крана із залізничною колією дозволяється за умов розроблення заходів щодо попередження зіткнення працюючих кранів з рухомим складом, узгоджених суб'єктом господарської діяльності з власником колії заводського транспорту або залізничної колії.

4.19.8. Граничні величини відхилень кранової колії від проектного положення, зазначені в настанові з експлуатації вантажопідіймального крана, не повинні перевищувати величин, наведених у додатку 2 цих Правил. Пошкодження та дефекти рейок і шпал кранової колії не повинні перевищувати критеріїв бракування, наведених в додатку 3 цих Правил.

4.19.9. У проекті рейкової колії має бути визначена ділянка для стоянки вантажопідіймального крана в неробочому стані.

4.19.10. При наявності підземних комунікацій, прокладених раніше без врахування наступного улаштування над ними рейкової колії, повинен бути виконаний розрахунок з метою унеможливлення пошкодження цих комунікацій та при необхідності розроблений проект їх перекриття.

4.19.11. Готовність рейкової колії до експлуатації має бути підтверджена актом здачі-приймання колії (додаток 4 цих Правил), до якого додаються результати нівелювання профілів рейкової колії, а також перевірки розмірів колії. Акт здачі-приймання колії повинен зберігатися разом з паспортом вантажопідіймального крана.